De ce este importanta hidratarea?

Apa jooaca mai multe roluri importante in cadrul organismului. Apa face parte din majoritatea celulelor corpului (cu exceptia celor de grasime), acopera si lubrifiaza articulatiile si creierul.

Aceasta transporta substantele nutritive si deseurile, departe de celulele corpului. Ajuta la reglarea temperaturii corpului, prin redistribuirea caldurii de la tesuturile active la piele si raceste organismul prin transpiratie.

Sa fii hidratat adecvat este prima garantie a performantei: a fost dovedit ca pierderea cu 2% a apei din greutatea corporala reduce capacitatea de exercitiu cu 20%, o pierdere de 5% poate reduce abilitatile fizice cu 30%!
Setea nu este un indicator bun al stadiului de hidratare: trebuie sa bei inainte de sentimentul de sete si experienta arata ca din pacate un numar mare de sportivi nu se hidrateaza adecvat …


Care sunt principalele consecinte ale deshidratarii?
Insolatia cu probleme de comportament reprezinta cazul extrem. Pe cealalta parte:
– reducerea performantei sportive
– agravarea problemelor digestive
Acestea sunt cele mai frecvente consecinte dar si cel mai putin cunoscute de catre sportivi. La pierderile de apa sunt de asemenea adaugate pierderile de electroliti si in particular sodiul care trebuie inlocuit pentru exercitii prelungite.


Apa este principalul constituent al corpului uman: in mod normal 60% din greutatea corpului unui barbat adult si aproximativ 50-55% din greutatea unei femei aflate la maturitate.
Muschii si creierul sunt compuse aproximativ 75% din apa, sangele si rinichii – in jur de 81%, ficatul aproximativ 71%, oasele in jur de 22%, iar din tesutul adipos aproximativ 20% reprezinta apa.

Deshidratarea si reducerea performantei sportive.

Impactul negativ al deshidratarii asupra peformantei sportive este cunoscut de mult timp.
Multi experti au dovedit ca pana si deshidratarea usoara (2%, echivalenta cu o pierdere de 1,4 kg din greutatea unui barbat ce cantareste 70 kg) poate avea un impact negativ asupra performantei sportive, in special in timpul activitatilor fizice tinute in conditii aride.
Se pare ca efectul deshidratarii este diferit in functie de activitatea fizica depusa (exercitiile aerobe sau anaerobe, etc.) si depinde de cauza deshidratarii (sauna, diuretice, caldura, etc.).
Daca luam in calcul exercitiile de rezistenta (exercitiile aerobice) desfasurate in conditii aride si fara hidratare suficienta, reducerea performantei fizice ar fi aratata de faptul ca o parte din apa pierduta sub forma de sudoare provine din sange, deci aceasta reducere in volumul sangelui este vazuta precum o schimbare a furnizarii oxigenului si a substraturilor si o reducere in abilitatea de racire a corpului.

Este important sa subliniem si faptul ca reducerea performantei mentale este de asemenea cauzata de deshidratare . Cu alte cuvinte, toate disciplinele sportive ce implica abilitatea psihomotorie pot fi perturbate de deshidratare.
Hidratarea inainte si in timpul exercitiilor iti permite imbunatatirea performantelor sportive cu pana la 20%.

Importanta hidratarii

Persoanele care sufera de anumite boli trebuie sa bea o cantitate mai mare de apa pentru a fi hidratate in mod corespunzator. Daca aveti pietre la rinichi, o infectie a vezicii urinare, ati avut varsaturi sau diaree, medicul va poate recomanda cresterea consumului de apa.

Persoanele care fac fitness sau alte sporturi in interior sau in aer liber, mai ales pe vreme calda, necesita un consum mai mare de apa pentru a ramane hidratate. Urina de culoare galbena sau incolora indica de obicei o hidratare adecvata, iar urina inchisa la culoare este un indicator comun al deshidratarii.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

×

Buna ziua,

Ne puteti  trimite un mesaj la programe@body365.ro sau dati click pentru wapp web

× Cu ce va putem ajuta?